Menu

Stránky pro všechny zájemce o bezpečný internet

A+ A A-

Newsletter 3/2013 (8)

Vážení čtenáři,

podle výsledků pravidelné kvartální studie společnosti AVG o vývoji bezpečnosti především v oblasti online si uživatelé nelámou hlavu především s ukládáním obrázků intimního charakteru, které mají uloženy ve svých chytrých telefonech. Naopak jejich nedůvěra k dostatečné bezpečnosti online aplikací, jako např. e-bankingu a online nakupování je překvapivě vysoká. Z toho samozřejmě nemají radost technologické firmy, které se snaží pro své uživatele vyvíjet stále nová vylepšení, která se ovšem nesetkávají s dostatečnou odezvou v podobě rostoucí míry jejich užívání. Pro někoho možná překvapivé mohlo být i zjištění studie, že škodlivý kód je schopné vytvořit už jedenáctileté dítě.

Fakt, že děti jsou v oblasti užívání a znalostí digitálních technologií mnohem dále, než my dospělí, by pro nás měl být vážným zamyšlením nad úrovní našich znalostí a motivací pro jejich zlepšení. I z toho důvodu se Národní centrum bezpečnějšího internetu připojilo k mezinárodní kampani "Get Online Week", jejímž cílem je právě zlepšení schopností práce se současnými online technologiemi a porozumění jejich možnostem. Kromě udržení kroku s naší nejmladší generací je dalším, v mnoha případech tím hlavním, motivem také potřeba udržet si potřebnou úroveň znalostí pro vlastní možnosti uplatnění na stále více konkurenčním trhu práce. V rámci kampaně je k dispozici test vlastních schopností v oblasti ICT s názvem Skillage. Zkuste si jím projít a pokud byste se svými výsledky nebyli spokojeni, můžete si své znalosti hned doplnit prostřednictvím interaktivního výukového programu společnosti Intel PC Basics, jehož instalační sadu jsme v rámci realizace kampaně dali k dispozici na našich internetových stránkách. Ať chceme či ne, sebevzdělávání je celoživotním procesem a díky překotnému vývoji ICT více než v jiných oblastech platí, že kdo chvíli stál… Ale dost mravokárných pouček.

V druhé polovině března Národní centrum bezpečnějšího internetu odstartovalo roční kampaň, která je s názvem „Mladí proti nenávisti online – žít, učit se a jednat pro lidská práva“ zaměřena především na posílení snahy o etickou a ohleduplnou komunikaci online a potlačování extrémistických projevů ve všech jeho formách. Kampaň si klade za cíl poukázat na škodlivé projevy v oblasti online komunikaci především s ohledem na možnosti současného Webu 2.0, který nabízí bohaté možnosti uživatelsky generovaného obsahu. Kampaň bude podporována jak online, tak i offline a v jejím rámci vznikne mnoho materiálů podporujících pozitivní komunikaci v internetovém prostředí. Kampaň běží ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a jejím partnerem se stala společnost UPC. Vzhledem k průběhu mnoha diskuzí v internetovém prostředí se domníváme, že i v této oblasti nás čeká ještě mnoho práce.

S přáním, aby se vám vyhýbaly pokusy o kybernetické útoky, jichž jsme byli svědky v prvních březnových dnech a o kterých se také dočtete v našem newsletteru,

Národní centrum bezpečnějšího internetu

Saferinternet.cz

Jak na stížnosti na Facebooku?

Na Horkou linku nám často přicházejí hlášení týkající se problémů s Facebookem. Jedná se zejména o různé formy kyberšikany, zesměšňování a znevažování lidí. Nejběžnějším případem je vytvoření fiktivní stránky/profilu osoby a následné pomlouvání a další útoky na tuto osobu prostřednictvím právě vytvořeného profilu.

Pro ty nejurgentnější případy, kdy se cítíte přímo ohroženi, poškozováni či z jiného důvodu chcete řešit případ na Facebooku co nejrychleji, byl díky součinnosti s mezinárodní sítí INHOPE a INSAFE zřízen speciální kontakt na naší Horké lince. Operátoři Horké linky podnět vyhodnotí a předají kontaktnímu centru Facebooku. Hlášení poslaná přes Horkou linku jsou řešena rychle a s nejvyšší prioritou.  Výhodou je také možnost případ popsat do těch nejmenších detailů, není zde omezení vybírat z předdefinovaných možností.

Pro zaslání takovéhoto hlášení využijte anonymní formulář  http://ohlaste.horkalinka.cz/ Horké linky či přímo náš e-mail ohlaste@horkalinka.cz.

Nejdůležitější ze všeho je poskytnout nám přesnou URL adresu dané stránky na Facebooku, dále pak popsat důvod nahlášení stránky, a to co nejpodrobněji. Pomocí formuláře můžete poslat své hlášení anonymně (pokud sami neuvedete kontakt).

Anonymní hlášení  vyžaduje, aby byl problém detailně popsán. Doporučujeme také danou stránku ofotit (pomocí tlačítka klávesnice Print Screen) a uložit jako přílohu hlášení. V případě chybějících podstatných informací nemůžeme případ vyřešit.

Emailové hlášení: Pomocí emailu se dá aktivně a efektivně komunikovat, požádat o doplnění potřebných informací a vyřešit tak případ rychleji. Proto tento postup preferujeme.

Číst dál...

Horká linka

Horká linka je nadále aktivní v boji proti dětské pornografii, kdy přijímá hlášení od internetových uživatelů a zahraničních partnerských linek a ve spolupráci s provozovateli stránek, na kterých je obsah uložen a s Policií ČR se snaží daný obsah smazat.

K čemu Horká linka slouží?

Internetová Horká linka je kontaktní centrum, které přijímá hlášení týkající se nezákonného a nevhodného obsahu na internetu. Prvořadým cílem Horké linky je odstranění nezákonného obsahu z internetu v co nejkratší době od chvíle, kdy se o takovém obsahu v síti dozvíme. Horká linka je provozována v rámci projektu Saferinternet.cz.

Uživatelé mohou využít anonymní formulář na www.ohlaste.horkalinka.cz nebo mail s možností zpětné vazby Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.">ohlaste@horkalinka.cz

Číst dál...

Aktuality z Horké linky – březen 2013

  • Horká linka se aktivně zapojila do seminářů, pořádaných Národním centrem bezpečnějšího internetu. Konkrétně šlo o „Rodičovskou kavárnu“, tedy seminář určený pro rodiče (ale také jejich děti). Druhý díl kavárny proběhl dne 14. 3. na ZŠ Květnového vítězství na Praze 11. Tématem byly sociální sítě, především jejich nastavení tak, aby byly bezpečné pro jejich uživatele. Ohlas na tento seminář je přímo na webové stránce školy: (http://www.kvetnak.cz/skola/skolska-rada-a-kps/Druhá akce za účasti Horké linky proběhla v pondělí 18. 3. v ZŠ Zeleneč. Také zde se oba přítomní lektoři zaměřili na sociální sítě. Během dopoledne se ve výukové místnosti IT vystřídali studenti 3. – 9. třídy. Celý seminář byl veden ve formě debaty a dotazů na konkrétní problémy a zkušenosti především s Facebookem. 
  • Na Facebooku se objevila skupina, která byla založena v souvislosti se zmizením dvou českých turistek v Pákistánu. Administrátoři (zřejmě známé firmy) založili stránku za účelem vyprovokování ostatních uživatelů. Tito lidé přesně vědí, jak budou ostatní reagovat a poté se doslova baví jejich reakcemi. Stránka fungovala zhruba dva dny (přes víkend). V době, kdy jsme příspěvky zaregistrovali, už byla změněna na skupinu s názvem „You have been trolled.“ O trollingu si můžete přečíst např. zde. Jaká je nejlepší zbraň proti podobným stránkám? Především nenechat se vyprovokovat k odpovědi
  • Statistiky: V únoru 2013 přijala Horká linka celkem 382 hlášení, z čehož bylo 154 dále řešeno Policií (31), poskytovateli obsahu (28), Facebookem (45), zahraničními linkami (10), nebo odpovědí na dotaz (40). Více statistik na webu Horké linky.
Číst dál...

Série kybernetických útoků v prvním březnovém týdnu prověřila připravenost českých firem na bezpečnostní incidenty podobného charakteru

V pondělí 4. března 2013 začala série (D)DOS útoků na webové servery provozované v České republice. Útoky probíhaly obvykle ve dvou vlnách – dopoledne mezi 9-11h a odpoledne mezi 14-16h. Každý den byl útok veden vůči jiné skupině cílových serverů: první den šlo především o zpravodajské servery, druhý den o nejznámější český internetový portál Seznam.cz, třetí den si útočníci vzali na mušku bankovní servery a poslední den se soustředili především na mobilní operátory.

Během útoku byly chvílemi nedostupné další služby, jako např. registr vozidel či web dpp.cz. Bylo hlášeno, že v době probíhajících útoků nebylo nějaký čas možné nakupovat SMS jízdenky MHD. Metod a technologií pro obranu před (D)DOS útoky je celá řada, ale obvykle je potřeba jich zkombinovat několik, nelze se spolehnout pouze na jednu. Na úrovni síťové infrastruktury hovoříme o obraně pomocí RTBH (remotely triggered black hole filtering), použití tzv. Load Balancer zařízení, zařízení typu Scrubber (čističky, kde se oddělí většina špatného provozu od dobrého), prefix-listy (omezení propagace AS), rate-limity, access listy na síťové vrstvě, firewall, IDS, IPS apod.

Zajištění dostupnosti konkrétní služby může být dále zvýšeno posílením robustnosti celé architektury za použití technologie anycast, DNS round-robin, které zajistí rozklad zátěže mezi více strojů se shodným obsahem a pod. Dalším krokem pak může být umístění serverů poskytujících jednu službu do více sítí.

Jakékoliv rozhodování o architektuře služby a související síťové infrastruktury by ale vždy mělo jít ruku v ruce s rozvahou, do jaké míry se obrana vyplatí. Při tomto rozhodování hraje roli charakter služby a její kritičnost pro uživatele.

Více informací o průběhu a řešení kybernetických útoku se můžete dozvědět na stránkách bezpečnostního týmu CSIRT.cz zde.

Číst dál...

Uživatelé nedůvěřují bezpečnosti online aplikací na mobilních zařízeních

Na základě výsledků nejnovější zveřejněné studie společnosti AVG, předního poskytovatele antivirových programů a bezpečnostních řešení, má každý čtvrtý uživatel mobilních telefonů uloženy na svém smartphonu nebo tabletu fotografie nebo videa intimního charakteru.

I přes hrozby bezpečnostních rizik ztráty anebo softwarového ohrožení mobilních zařízení si 70 % uživatelů neuvědomuje možnosti bezpečnostních prvků, které umožňují např. vzdálené smazání dat. Je zřejmé, že spotřebitelé využívají fotografické a video funkce svých zařízení, ale globální průzkum také prokázal výrazný konzervatismus mezi uživateli především v oblasti praktických každodenních funkcí. Např. mezi pěti tisíci uživateli smartphonů, dotazovaných ve Velké Británii, USA, Francii, Německu a Brazílii, méně než 40 procent využívá své zařízení pro on-line nakupování (35 %), nebo on-line bankovnictví (38 %).

Hlavním důvodem tak nízkého využívání mobilních zařízení pro online nakupování jsou obavy z bezpečnostních rizik. Téměř 50 % uživatelů smartphonů se domnívá, že online nakupování pomocí mobilního zařízení není tak bezpečné, jako v případě použití počítače. Podobně by pouze 36 % uživatelů kontrolovalo svůj bankovní zůstatek prostřednictvím smartphonu, ve srovnání se 78 procenty při použití PC.

"Tento průzkum jasně ukázal, že uživatelé nemají jasno v tom, jaké operace nejsou bezpečné nebo rozumné provádět prostřednictvím mobilních zařízení," řekl v souvislosti s výsledky výzkumu JR Smith, generální ředitel AVG Technologies. "Je to omezení mobilního nakupování, bankovnictví a využívání elektronických jízdenek, což brání úsilí poskytovatelů technologií s cílem stimulovat nové inovace a monetizační metody. Současně se ovšem miliony spotřebitelů vystavují osobním a profesním rizikům ukládáním citlivých fotografií a videí na svých zařízeních.“

"Nastal čas, aby se ICT společnosti probudily a začaly se vzděláváním spotřebitelů v oblasti soukromí a bezpečnosti," pokračoval Smith. "Pokud tomu tak nebude, budou tradiční spotřebitelé nadále skeptičtí v oblasti mobilní komerce, budou se potenciálně plýtvat miliardy dolarů investic do nových funkcí a výrobci, poskytovatelé internetového připojení a vývojáři budou čelit stížnostem spotřebitelů, pokud bude ohroženo jejich digitální soukromí."

Číst dál...

Zvyšování digitálních kompetencí je pro zlepšení obsahu online nezbytné

Zástupci Národního centra bezpečnějšího internetu se zúčastnili mezinárodní konference organizace INSAFE, která se konala ve dnech 12. až 14. března 2013. Její téma bylo věnováno především zvyšování digitálních kompetencí pro zlepšení obsahu online.

Programu byl věnován především definování digitálních kompetencí, které jsou pro pozitivní web a jeho užívání nezbytné. V té souvislosti zaujala přednáška norských kolegů, která se zabývala změnami, které přinesly nové zvyky užívání online a digitálních technologií především mladou generací, která je online prakticky nonstop.

Byly představeny základní modely budování digitálních kompetencí především s ohledem na prevenci škodlivých projevů online, spolupráci s linkami pomoci a participaci zástupců mladé generace. Vzhledem k šíři problematiky a různým možnostem implementace v jednotlivých regionech nelze ve velmi omezeném čase během konference dojít k jednoznačnému řešení i s ohledem na různé formy podpory především ministerstev školství, kterých se to také týká. Jeden ze závěrů ovšem zazněl velmi výrazně: je nezbytné vyvinout maximální úsilí k zahrnutí výuky digitálních kompetencí a především bezpečnostních aspektů do vzdělávacích programů.

S ohledem na masivní nástup mobilních zařízení a jejich využívání mladou generací především při komunikaci už nadále není možné digitální kompetence nadále zužovat na schopnosti formátování tabulek a samplování zvuku, a to bez jakéhokoliv snižování významu znalosti řešení zmíněných problému. Na tom se účastníci konference shodli bez ohledu na vyspělost státu, ze kterého pochází a s ní související implementace digitálních technologií a internetu do každodenního života. 

 

Číst dál...

Národní centrum bezpečnějšího internetu se připojilo ke kampani „Get Online Week“

Národní centrum bezpečnějšího internetu se ve spolupráci s organizací EPMA připojilo ke kampani "Get Online Week". Letošní kampaň, která proběhla v týdnu 18. až 24. března 2013 byla zaměřena především na mládež a jejím možnostem využití znalostí práce s moderními ICT technologiemi především k jejich dalšímu rozvoji a lepšímu uplatnění na trhu práce. Mezinárodní kampaň organizovaly ve vzájemné spolupráci společnosti Accenture, Liberty Global a Microsoft s významnou podporou Telecentre-Europe.

Kampaň „Get Online Week“ poukázala na přínosné používání technologií a internetu, aby lidé dokázali těžit z možností, které nabízí dnešní online svět. Tato kampaň propojila vzdělávací centra ICT, veřejné knihovny, neziskové organizace, školy, IT firmy a orgány veřejné správy z celé Evropy pomocí řady zajímavých akcí, školení a soutěží, které podtrhují důležitou roli ICT v dnešní společnosti.

Důvodem uspořádání kampaně "Get Online Week" byl především fakt, že nezaměstnanost mladých lidí v současnosti přesahuje ve 27 zemích EU hranici 20 %. Zároveň roste poptávka po zaměstnancích ovládajících informační a komunikační technologie (ICT) každoročně o 3 %. Pesimistické odhady varují: pokud se nepodnikne nic pro vyřešení nesouladu mezi současnými dovednostmi dostupnými na pracovním trhu a jeho potřebami, až 800 000 pracovních míst v ICT bude v roce 2015 nezaplněných.

V rámci kampaně si zájemci mohou vyplnit dotazník Skillage, který jim pomůže zjistit, jak jsou na tom se znalostmi v oblasti ICT a tedy možnostmi uplatnění na trhu práce. Pokud dojdou k závěru, že si potřebují své znalosti doplnit, je k dispozici interaktivní online výukový kurz Intel PC Basics, jehož instalační sadu si lze stáhnou z internetové stránky http://www.saferinternet.cz/get-online-week.

Číst dál...

Mladí proti nenávisti online – startuje kampaň "No hate speech movement"

Národní centrum bezpečnějšího internetu ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy realizuje kampaň "Mladí proti nenávisti online – No hate speech movement". Kampaň je zaměřena především na potlačení projevů nenávisti v prostředí online, a to ať už jde o projevy extremismu, rasové nesnášenlivosti, utlačování menšin apod., ale samozřejmě i podporu etického a slušného chování při online komunikaci. Cílovou skupinou, na kterou je kampaň zacílena, jsou především mladí uživatelé internetu, kteří dnes tráví mnoho svého volného času komunikací především v prostředí souciálních sítí. Kampaň bude realizována v úzké spolupráci s Mládežnickým panelem, obrací se na celonárodní síť Informačních center pro mládež, knihovny a školy, které přímo pracují s dětmi a mládeží. 

Druhou oslovenou skupinou jsou dospělí – především učitelé a knihovníci, kteří s oslovenopu skupinou přímo pracují.

Kampaň bude propagována v online i offline prostředí. Bude vytvořena webová stránka kampaně, která bude obsahovat veškeré související informace o realizovaných aktivitách, a profily na sociálních sítích.

V rámci kampaně budou vytvořeny tištěné materiály o formách etického chování a komunikace v online prostředí s ohledem a respektem k ostatním uživatelům. 

Kampaň zahájí Thorbjorn Jagland, generální tajemník Rady Evropy, vložením videopříspěvku na plaformu zde.

Kampaň si klade za cíl poukázat na škodlivé projevy nenávisti při online komunikaci a iniciovat zájem o "slušné chování" v internetovém prostředí především s ohledem na možnosti Webu 2.0, který nabízí široké možnosti uživatelsky generovaného obsahu a sociálních sítí.

Více informací o kampani naleznete na webových stránkách Saferinternet.cz zde a také na stránkách www.proti-nenavisti.cz.

Číst dál...
Přihlásit se k odběru tohoto kanálu RSS
Safer internet Bezpečně online OnlineHotline OnlineHelpline
Horká linka Policie ČR
Když narazíte na ilegální obsah na internetu – nahlaste ho kliknutím na tlačítko
HLÁSÍM NEZÁKONNÝ OBSAH
OnlineHotline
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd